23 Kasım 2021 Salı

2022 maaş zammı ortalaması anketi sonuçları açıklandı...

 

HABER-ARTİN ŞİRİNPINAR



2022 maaş zammı ortalaması anketi sonuçları açıklandı

Pandemi dönemi ve yeni normale uyum süreçleri, kurumları maliyetlerini optimize ederek karlılıklarını göz önünde bulundurdukları hassas bir döneme getirdi. Peki, bu hassasiyet çalışanların maaşlarına nasıl yansıyacak? 

O.H.D. Danışmanlık & İletişim kurucusu Özlem Helvacı, İstinye Üniversitesi İSBF – İşletme Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mine Afacan Fındıklı ve Kolaysoft Teknoloji Genel Müdürü Kezban Boztürk tarafından, 5 ana grupta toplanan (bilişim, hizmet, perakende, üretim, inşaat) 14 sektörde 100’ü aşkın şirketin katılımıyla gerçekleştirilen “2022 Yılı Sektör Bazlı Ücret Artış Oranları Anketi” sonuçlarına göre, kurumların yüzde 95’i 2022 yılında bir kez ücret artışı yapmayı planlıyor ve zam ortalaması yüzde 19-25 bandında öngörülüyor. 

Ankete katılan kurumların yüzde 91’i, 2022 zammını Ocak – Mart ayında yapacağını kaydediyor. Önceki yıllardan farklı olarak bu yıl, çalışan memnuniyetini ve bağlılığını göz önünde bulunduran şirketlerin, bir enflasyon düzenlemesi yapması söz konusu olabilir.

Ücret artışında dikkate alınacak koşullar nelerdir?

Anket katılımcıların yüzde 84’ünün yerli sermayeli şirketlerin oluşturduğu araştırmaya göre, bilişim, hizmet, perakende ve üretim sektörleri 2022’de bir kez zam yapmayı planlarken, inşaat-mühendislik sektöründeki kurumların %25’i 2 kez zam yapmayı planlıyor. 2022 yılı için şirketlerin bütçeledikleri ortalama ücret artışı yüzde 19 -25 bandında değişiyor. Ücret artışlarında dikkate alınan koşullara bakıldığında ise, “Kişinin şirket içindeki ücret skalasındaki konumuna” %32,2; “Aynı/benzer görevlere piyasada verilen ücrete” %29; “Şirket içi dengelere (aynı/benzer pozisyon/kademedeki diğer çalışanlara verilen ücretler)” %29; “Kişinin performansına ve potansiyeline” %22,5; “Kişinin ve pozisyonun şirket içindeki kritiklik/önemi” %22,5 gibi oranlarda etkileyecek konular olabileceği kaydediliyor. 

Yan haklar değişmiyor, performans primi artıyor 

Çalışanlara sunulan yan haklarda ilk sırayı, geçen sene olduğu gibi bu yıl da yüzde 63,6 ile sağlık sigortası alıyor. Performans primi, şirket aracı, esnek yan haklar çalışanlara sunulmaya devam edecektir. Örneğin, toplam ücretlendirme paketinin önemli bir başlığı olan ikramiye ve prim uygulamaları incelendiğinde, anket katılımcıların %26,4’ü “2022 yılında ücret tamamlayıcılarda herhangi bir değişiklik olmayacak”; %37,7’si “2022 yılında ücret tamamlayıcılarında artış bütçelendi” yanıtını; %1,9’u “2022 yılında ücret tamamlayıcılarında azalma bütçelendi” yanıtını verirken, %34’ü “Şirketimizde böyle bir uygulama yok” yanıtını verdi. 

Özel sektör, asgari ücret artış oranı beklentisini ortaya koydu

5 sektörde gruplanan, 14 sektör ve 100 den fazla şirketin katılımı ile yapılan anket sonuçlarına bakıldığında, katılımcıların %65,5’i asgari ücret artış oranı %20-30, %16, 4 ‘ü ise %30-40 bandında beklediklerini ortaya koydu. 

Çalışanların “değerli olduğunu hissetmesi” kritik konular arasında yer alıyor 

Çalışanların kaygıları ve beklentileri dikkate alındığında, ücret yönetimi ve yan haklar çok daha stratejik bir boyut kazanıyor. Şirketlerin çalışan bağlılığını etkilemeden, ancak maliyetlerini en doğru şekilde yönetecekleri stratejiler geliştirme eğilimlerinin önemi, gittikçe artıyor. Kurumlar maliyet yönetimlerini İK süreçlerini dijitalleştirerek yönetmeye çalışırken, çalışan bağlılığı için de farklı yan haklar belirlemeye başladı bile. 

**O.H.D. Danışmanlık & İletişim Kurucusu Özlem Helvacı, şunları söyledi:

“Dönemin şartlarına bakıldığında anket sonuçlarına sadece, “ücret artışı ve bütçe yönetimi” olarak bakılmaması gerekiyor. Ücret artışı ve yan hakların yanı sıra, çalışan bağlılığının nasıl destekleneceğinin öneminin de anlaşılması bu dönemde daha kritik. Şirketlerin özellikle operasyona yönelik süreçlerini hızla dijitalleştirmesi gerekiyor. Özellikle, İK süreçlerindeki dijitalleşme, İK’cıların çalışan bağlılığı konusunda daha yoğunlaşmalarını sağlayacaktır.” dedi. 

**Kolaysoft Teknoloji Genel Müdürü Kezban Boztürk, şunları kaydetti:

“Pandemi sürecinde, temasın azalması ve uzaktan çalışmanın artmasıyla, dijitalleşme iş hayatımızın bir parçası olmaya başladı. KolayPeyk ile yasal mevzuatlara uygun bir iletişim kanalı oluşturduk. KolayPeyk platformu, barındırdığı özellikler bakımından, kısa zamanda insan kaynakları departmanlarının vazgeçilmez bir ürünü olmakla beraber; eşitlik, güvende çalışmak ve tasarruf sağladı. Bu tasarruf sayesinde, şirketlerin İK maliyetleri neredeyse 3/1 oranda azaldığını söyleyebilirim. KolayPeyk sistemi, şirket içindeki tüm resmi evrak alışverişinin dijital olarak yapılmasını sağlıyor.” dedi.  

**İstinye Üniversitesi İSBF – İşletme Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mine Afacan Fındıklı, şunları anlattı: 

“Ücret artışı, standartlarımızı arttırmak konusunda ekonomik anlamda önemlidir. Ancak, bireye değerli olduğunu hissettiren şirket tarafından sağlanan yan haklardır. Elbette değerli hissettirmek için, yan hakları herkes için aynı şekilde kurgulanmış yan haklar olarak  düşünmemek gerekebilir. Kısaca, çalışana değerli olduğunu hissettiren, kendisine ve ailesinin düşünülerek planlanmış olduğunu gördüğü empati içeren işler ve yan haklar kıymetlidir.’’ dedi.


O.H.D. Danışmanlık & İletişim hakkında:

O.H.D.  (Organization – Human – Development) Danışmanlık & İletişim’in hareket noktası “bir kurum, bir şirket, müşteri ne ister?” kadar temel ve basit gibi gözüken bir soru. Bu sorunun arkasında hizmet verenlerin müşteri gözü ile bakmadığı için atladığı yüzlerce detay var. Çünkü müşteri tarafında bir hizmetin alınması çok farklı bakış açıları gerektiriyor. Tam da bu noktada, Türkiye’nin iş dünyası içinde devlet, özel sektör, sivil toplum kuruluşu temelli, finans, sağlık, teknoloji ve STK sektörlerinde satış, stratejik iletişim, stratejik pazarlama – paydaş yönetimi ve iş geliştirme alanlarında edinmiş oldukları tecrübelerini, hizmet verdikleri yapılar için en efektif şekilde kullanarak, Stratejik iletişim, Stratejik Pazarlama, İşveren Markası, İç İletişim ve Bağlılık İçin İçerik Yönetimi, Marka Konumlandırma ve Yönetimi, İnsan Kaynakları Danışmanlığı alanlarında hizmet vermektedir.

O.H.D Danışmanlık & İletişim kurucu ve danışmanları, yıllardır çok çeşitli iletişim, sivil toplum kuruluşu, marka projelerinin içinde yer alması sebebi ile nelerin sonuç verdiğini sahada deneyimlemiş bir ekip olarak doğru bütçe, doğru proje ve istenen netice dengesini şirketler için en başarılı şekilde kurguluyor. www.ozlemhelvaci.com 


Kolaysoft Teknoloji hakkında:

Kolaysoft Teknoloji, 2014 yılında firmaların dijital dönüşüm yolculuğuna en kolay şekilde eşlik etmek amacıyla kurulan bir yazılım evidir. Sektörel bazlı ve çözüm odaklı hizmet kalitesi ile kullanıcılara uçtan uca çözüm sağlamaktadır. Gelişime açık ve dinamik yürüttüğü politikası ile kullanıcıların konforunu bozmadan dijitale taşıyarak her geçen gün daha iyi hizmet sunmayı hedeflemektedir. Kolaysoft Teknoloji, Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB)’in tüm e-dönüşüm süreçlerinde lisanslı özel entegratör firmasıdır. Bunun yanı sıra 18 özel entegratör firmaya altyapı hizmeti vermektedir. e-dönüşüm kapsamında, e-fatura, e-arşiv, e-irsaliye, e-smm, e-mm, e-defter gibi hizmetleri kullanıcılarına sunmaktadır. Türkiye’de bulunan e-dönüşüm kullanıcılarının yaklaşık %20’sine hizmet sağlamaktadır. Türkiye’nin en kapsamlı bilişim araştırmaları; “İlk 500 Bilişim Şirketi Araştırması”nda; sistem entegratörün ve iş ortağı yılın e-fatura, e-defter, e-arşiv hizmeti kategorisinde birinci oldu.


Prof.Dr. Mine Afacan Fındıklı hakkında: 

Galatasaray Liselidir (122. Dönem). Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde İşletme- Yönetim ve Organizasyon alanında lisans eğitimini bitirdikten sonra, Bahçeşehir Üniversitesi’nde yüksek lisans eğitimini İşletme Yönetimi- Eğitim Yönetimi programında tamamlamıştır. Yüksek lisans eğitiminin ardından özel sektördeki görevi ile birlikte, 2005-2009 yılları arasında Boğaziçi Üniversitesi MYO, Yıldız Teknik Üniversitesi MYO ve İTÜ MYO’da (2007-2008) yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak akademik hayata adım attı. 2009-2010 yıllarında da Kavram MYO ‘nda tam zamanlı öğretim görevlisi olarak çalıştı. Ardından, İstanbul Üniversitesi SBE – İşletme ABD / İşletme Yönetimi ve Organizasyon Bilim Dalı’nda (2009-2012 Aralık) doktor unvanına hak kazandı. İŞ değerleri üzerine belirlemiş olduğu tezinin konusu “İŞ Değerleri Perspektifinde Yönetici- Çalışan Uyumu, İş Tatmini ile Lider-Üye Etkileşimi Üzerine Türk Sağlık Sektöründe Bir Araştırma’ dır. Gelişim Üniversitesi’nde üç yıl boyunca İİBF dekan yardımcılığı, Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık bölüm başkanı ve Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nde editör yardımcısı görevlerini sürdürdü. 27 Nisan 2016’da Doçentlik unvanını Strateji ve Yönetim alanından almıştır. 2017 Şubat -2020 Şubat tarihleri arasında Beykent Üniversitesi İİBF Dekan Yardımcısı ve İşletme (Ing) Bölüm Başkanı görevlerini yerine getirmiştir. Doktora sonrası çalışmalarını TUBİTAK 2219 destek programı ile 2020 Mart- Eylül döneminde University of BATH, Ingiltere’de sürdürmüştür. Akademik çalışmalarına İnsan Kaynakları Yönetimi, Stratejik Yönetim, Örgütsel Davranış ve Girişimcilik konuları çerçevesinde devam etmektedir. İkisi meslek hayatında, üç çocuk annesidir. Araştırma Alanları: İnsan Kaynakları Yönetimi, Örgütsel Davranış, Stratejik Yönetimdir. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder