19 Haziran 2023 Pazartesi

Az gören çocukların işlevsel görmelerini geliştirmek için 5 öneri



HABER-ARTİN ŞİRİNPINAR


Az gören çocukların işlevsel görmelerini geliştirmek için 5 öneri

İşlevsel görme, az gören çocukların mevcut görme kalıntılarını kullanma ve geliştirebilme düzeyleridir.

Az gören çocukların işlevsel görme becerilerini geliştirebilmesinin en önemli yolunun erken yaşta işlevsel görme değerlendirmesinin yapılması ve bununla birlikte verilecek erken eğitim olduğunu kaydeden Özel Eğitim Uzmanı/Akademisyen Hasan Hüseyin Yıldırım, şunları söyledi:

“Az gören çocuklar gerekli destekler sonucunda eğitim- öğretim süreçlerinde görme duyusunu birincil öğrenme aracı olarak kullanabilirler. Bunun da en önemli yolu da erken yaş döneminde yapılacak değerlendirme ve bununla birlikte verilecek erken eğitimdir. Eğer bu eğitim doğru zamanda verilirse, az gören çocukların eğitimlerinde görme kalıntılarını en üst düzeyde kullanabilmesi mümkündür” dedi.

“Farkında Kalın Özel Eğitim Üzerine Söyleşiler” kitabının da yazarı olan Hasan Hüseyin Yıldırım, işlevsel görme değerlendirmesinin gerekliliğini vurgulayanbeşöneriye ilişkin şunları kaydetti:

1-Ülkemizde, az gören öğrencilerin uygun eğitim ortamlarına yerleştirilebilmesi ve uygun eğitim programlarının geliştirilebilmesi için Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nde (RAM)işlevsel görme değerlendirmesine tabi tutulması,

2-Az gören öğrencilerin eğitsel değerlendirmelerinde yer alan RAM'larda çalışan personelin, ülkemizde saygın bilim insanları tarafından geliştirilen Gazi İşlevsel Görme Değerlendirme Aracı (GİGDA) gibi değerlendirme araçları kullanarak işlevsel görme değerlendirmesi yapması ve sonuçlara göre yerleştirme önerisi yapması,

3- GİGDA ile yapılan ölçüm sonuçlarına göre bir görme müdahale programı hazırlanarak, az gören öğrencilerin işlevsel görme düzeylerinin mümkün olan en erken dönemde belirlenmesiyle işlevsel görme becerilerinin gelişiminin desteklenmesi,

4- GİGDA ile yapılan işlevsel görme değerlendirmesinin sonuçlarına dayanarak, öğretmenlere ve ailelere, öğrenme ortamının ve görme engelli öğrencilere uygun materyallerin uyarlanmasına yönelik düzenlemeler konusunda tavsiyelerde bulunulması,

5-Görme engelli bireylerin eğitim aldığı okullarda BEP birimlerinde çalışan ve BEP’lerin hazırlanmasından sorumlu öğretmenlerin GİGDA’nın uygulanması ve sonuçlarının yorumlanması konusunda eğitim almaları,

Özel Eğitim Uzmanı/Akademisyen Hasan Hüseyin Yıldırım, yukarıdaki maddelere ilave olarak, öğrencilerin mevcut görme kalıntılarının günlük yaşamda işlevsel kullanımını artırmak ve gelişim aşamalarında akranlarının gerisinde kalmamaları için onların işlevsel görme değerlendirmesi sonucunda ortaya çıkan mevcut becerilerini desteklemek gerektiğini sözlerine ekledi.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder