HABER MERKEZİ-ARTİN ŞİRİNPINAR
Batılı turist oranında ciddi bir düşüş yaşanıyor
Küçük Oteller Derneği; üyelerinin değerlendirmesiyle 2015 yılının ilk 6 ayı (Ocak- Haziran 2015) anket raporu sonuçlarını açıkladı. İstanbul, Kapadokya, Alaçatı, Bodrum, Antalya, Datça, Marmaris, Burdur, Güneydoğu Anadolu, Burdur, Kaş, Ayvalık-Cunda, Bozcaada, Göcek, Dalyan, Karaburun, Fethiye gibi Türkiye’nin pek çok bölgesinden Küçük Oteller Derneği üyesi 75 otelin katıldığı ankette, aşağıdaki sonuçlar ortaya çıktı.
Üyelerinden anket sorularına gelen yanıtları değerlendiren Küçük Oteller Derneği Başkanı Ö.Faruk Boyacı, batılı turist sayısında ciddi bir düşüş yaşandığını, Çinli turist sayısında ise ülke genelinde bir artışın göze çarptığını söyledi.
Ülke genelindeki üyelerine sordukları ‘2015 yılının ilk 6 ayı doluluk oranları’nı sorusunu değerlendiren Boyacı, şunları söyledi:
“Tüm bölgelerdeki üye otellerimizin yanıtladığı anket sonuçlarına gore; otellerin %33’ü doluluk oranında artış yakalarken, %60’ı doluluk oranında azalma yaşadığına işaret etti; %7’si ise geçen sene ile aynı oranda kaldığını açıkladı. Ancak doluluk oranını arttıran otellerin %20’si, ciroda düşme yaşadığını belirtti.” dedi.
Tüm bölgeler içerisinde Kapadokya bölgesinin genel olarak doluluk oranında artış yakalayabilen tek destinasyon olduğunu ifade eden Ö.Faruk Boyacı; “Anket sonuçlarından, 2015’in ilk yarısının tüm bölgelerde oldukça zorlu geçtiği anlaşılıyor. Doluluklarda artış yakalayabilen tek destinasyon olarak, Kapadokya öne çıkıyor. Bunu da özellikle bölgeye giden yerli turistin artmasına bağlıyoruz. 2015’in tüm bölgelerde oldukça çalkantılı geçtiği aşikar, üyelerimiz son dakika rezervasyonlarında artış gözlendiğini söylüyor.” diye konuştu.
Bölge Detayları - İstanbul & Ağva
Doluluk
-İstanbul’dan ankete katılan otellerin %76’sı, doluluk oranlarında geçen seneye göre azalma yaşıyor. Doluluk oranında %10’un üzerinde artış yakalayabilen otel ise yok.
Özellikle, Taksim ve Sultanahmet bölgesindeki otellerde, kayıplar oldukça yüksek.
-Dolulukta artış yakalayan otellerin %50’si, fiyat kırarak bu rakamları yakaladığını belirtti. Bu da doluluklara rağmen, düşük bir ciro ile ilk yarıyı kapattıklarını gösteriyor.
-Çoğu otel, fiyatların çok düştüğünü, yüksek olması gerek sezonlarda dahi, ölü sezon fiyatı uyguladıklarını ifade etti.
Turist Profili
-“Batılı turist gördüğümüz zaman, kapıda kucaklayarak buyur edesimiz geliyor, son iki yıldaki büyük değişim kelimelerle anlatılacak gibi değil...” Sultanahmet bölgesi otelleri.
-Tüm otellerin yorumlarında benzer tablo ortaya çıkıyor: Amerikalı, Kanadalı, Avustralyalı oranlarında ciddi düşüş var. İngiliz turist başta olmak üzere, Fransız, Alman, İspanyol gibi Avrupa pazarı giderek küçülüyor. Latin Amerika pazarında, biraz artış söz konusu. Çinli ve Koreli oranında hızlı bir artış var. Ortadoğu pazarıyla çalışan üyemiz olmasa da, ciddi bir artış göze çarpıyor.
2015’in İkinci yarısı ile ilgili beklentiler
-Genel kanı; oda doluluklarında ve fiyatlardaki düşüşün devam edeceği yönündedir.
Üyelerden gelen bazı yorumlar
-Sadece doluluk değil, oda fiyatlarındaki düşme de dikkate alınmalıdır. İstanbul’da oda fiyatları, düşük sezon fiyatlarında seyretmektedir. Bu, büyük bir tehlikedir. Nitekim, İstanbul’daki yatak arzı, gelen turist sayısından, kat be kat fazladır.
-Dövizdeki artış ve ekonomideki belirsizlik, sektörde durağanlığa sebep oluyor. Belki, bayram sonrası için hareketlenme olabilir.
-Sağım solum, önüm arkam, her yer kaçak otel pansiyon apart dolu… Daha fazla detaya gerek var mı?
-Vallahi bir ümidim kalmadı. Özellikle Sultanahmet’te belediyenin bir düzenleme
getirmemekteki uzun süren ısrarı, tamamen yabancıya kiralanan apartman dairesi cenneti yarattı. Bunlar, apart hotel değil. Yabancıya apartman dairesi kiralama yapıyorlar ki; tamamen kontrolsüz, turizmle, standartla ve servisle alakası olmayan yerlerdir.
-2015 yılının ikinci yarısı için de, pek umut verici görünmeyen tablo var karşımızda. Yatak sayısının artması, düşük fiyat politikası izleyen işletmelerin çoğalması, hayli can sıkıcıdır. Daha çok business misafire ulaşıp, düşen gezgin turist sayısını kapatmak istiyoruz.
-Bizim açımızdan 2015 çok çalkantılıdır ve son dakika rezervasyonları ile geçiyor.
Bölge Detayları - Kapadokya
Doluluk
-Kapadokya otellerinin %67’si, geçtiğimiz seneye oranla doluluklarda yaklaşık %10’luk bir artış yakalamış durumdadır. Otellerin %33’ünün doluluk oranlarında ise azalma görülüyor.
-Geçen seneye göre %30 ile %50’lere varan oranlarda düşüş yaşadığını ifade eden oteller var. Sonuçlara göre, artış daha çok yerli ve Çin pazarından geldiği için, düşüş oranı sadece Avrupa pazarı ile çalışan otellerde görülmüştür.
-2015’in ilk yarısında, Türkiye’de doluluk oranlarını, geçen seneye göre arttırabilen tek destinasyon olarak Kapadokya gözüküyor.
Turist Profili
-Japon turist giderek azalırken, Çin ve Kore pazarında artış olduğunu hemen hemen tüm oteller belirtmiştir. Yerli pazarı da, aynı şekilde geçtiğimiz yıllara göre artış yakalamıştır.
-Arjantin, Şili, Brezilya gibi Güney Amerika ülkelerinden de, az ölçüde artış gözüküyor. Amerika, Avustralya ve özellikle Japon turist sayısında düşüş var. Batılı turist, giderek azalıyor.
2015’in ikinci yarısı ile ilgili beklentiler
-Artışa rağmen, olması gerekenin altında, doluluk oranlarında çalışıldığı konusunda görüş birliği var.
-Genel olarak bu yılın 2.’ci yarısının, geçen sene oranlarında geçeceği düşünülüyor.
Üyelerden gelen bazı yorumlar
-Batılı gezginleri kaybediyoruz. Bu çok ciddi bir risktir. Son dakika rezervasyonlarda, artış yaşanıyor.
Bölge Detayları - Alaçatı & Çeşme
Doluluk
-Alaçatı’da, enteresan bir tablo ile karşı karşıyayız. Otellerin %64’ü doluluk oranlarında azalma yaşarken; %27’si geçen seneye göre %15’ten fazla artış yakalamış durumdadır.
Turist Profili
-Gelen yorumlara göre, İngilizler başta olmak üzere Avrupalı turist sayısında önemli bir düşüş yaşanıyor. Yerli sayısının da, geçtiğimiz yıllara göre aynı oranlarda kalması, genelde bir düşüşe sebep oluyor. Çoğu otel, Çinli turist sayısında ciddi bir artış olduğunu belirtiyor.
2015’in ikinci yarısı ile ilgili beklentiler
-Bayram ile beraber, ivmelenecek bir hareket bekleniyor. Bu senenin ikinci yarısında, geçen senenin rakamları hedefleniyor. Ancak, Avrupalı turistin azalması ciddi bir sorun olarak kaydediliyor.
Üyelerden gelen bazı yorumlar
-Euro’nun TL’ye göre değer kazanması ile ikinci yarıda göreceli bir artış olacak diye düşünüyoruz. Ancak, ilk 6 ayın kaybı kapanmayacaktır. Ayrıca bölgemizdeki otel sayısının artışı ile küçülen pastadan yiyeceğimiz dilim de küçülmeye devam etmektedir.
-Biraz Türkiye’nin prestijinde düşme var. Batılı turistte, demokratiklik açısından negative bir algı oluşurken; bölge coğrafyasında yaşanan olaylar da olumsuz etkiliyor. Nitekim batı basınında, Türkiye’ye dair bazı olumsuz açıklamalara dair; Hükümet ve kamuoyu olarak daha etkin olarak tepkimizi dile getirmeliyiz.
Bölge Detayları - Bodrum
Doluluk:
-Bodrum, ne yazık ki İstanbul ile beraber en fazla kayba uğrayan destinasyon olarak gözüküyor. Otellerin %78’i doluluk oranında bir düşüş belirtmiştir ve bunların çoğunluğu
%15’in üzerinde bir oranda düşüş yaşamıştır.
Turist Profili:
-İngiliz, Alman, Fransız, İsviçreli ve Hollandalı başta olmak üzere batı pazarında ciddi bir düşüş gözleniyor. Buna ilave olarak, yerli turistin de elini çekmesi doluluklara ciddi ölçüde olumsuz yansıyor.
2015’in ikinci yarısı ile ilgili beklentiler:
-Özetle, Ramazan bayramı ve Kurban bayramı arası, bir yoğunluk yaşanacaktır. Nitekim genele bakıldığında, geçen seneye oranla %15’lik bir düşüş olması bekleniyor.
Üyelerden gelen bazı yorumlar:
-Taleplerde çok azalma var. Şu an için Fransa'dan gelen misafir sayısı yok diyebilecek kadar azdır ki, geçtiğimiz yıllarda dolu geçen Ağustos ayının 2. yarısınde %30 Fransız misafirleri ağırlamıştık.
-Yerli turist yok. Yabancı turist azalmış durumdadır.
-Almanya ve Hollanda'dan gelen turist sayısında %15 azalma var. Yurtiçinden de geçmiş yıllardaki gibi misafir gelmemektedir.
-Paylaşılacak o kadar mevzu var ki; tek bir örnek vermek isterim; ‘Herşey dahil Sistemi’ kalkarsa; Türkiye turizmde istediği noktaya tekrar gelir.
-Yabancı misafir sayısı azaldıkça, 5 yıldızlı her şey dahil otellerde fiyatlar anormal derecede düşüklük gösteriyor. Cep telefonlarına gelen mesajlardan görüyoruz. Bodrum hakkında çıkan, pahalı haberleri de, gelebilecek misafir sayısını azaltıyor.
-Süper bir çöküş olmazsa iyidir. Turizm kötü, inşaat kötü, ticaret kötü....
-Politik sebeplerin, turizmin üzerinde yoğun etkisinin olduğunu hissetmiş bulunmaktayız.
-Bu sene Haziran sonunda, maalesef Bodrum'da sezon hedeflenen düzeyde başlamadı. Bu gidişle, bir buçuk aylık bir hareket ile sezonu kapatacağız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder